Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: همانطور که عدالت اجتماعی را در مسائل اقتصادی خلاصه نمی‌کنیم امر به معروف و نهی از منکر هم نباید در عفاف و حجاب خلاصه کنیم، اما در حال حاضر عفاف و حجاب در جامعه ما فوریت پیدا کرده است.

به گزارش ایلنا، سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به عملکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر در سال گذشته گفت: ستاد نقش احیای امر به معروف و نهی از منکر را دارد یعنی نقش اقدام برای احیا و ایجاد ارتباطات سالم در احراز وظایف و ایجاد شبکه‌های مردمی در مطالبه گری معقول را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اسلام یک برنامه‌ای دارد تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر یعنی قوه مجریه ضمانت اجرای بقای اسلام را بر فریضه امر به معروف و نهی از منکر نهاده است. اگر امر به معروف و نهی از منکر بخواهد جایگاه خود را پیدا کند باید در همه سازمان‌ها در همه نهاد‌ها در فرهنگ خانواده و در تعاملات مردمی ظهور و بروز پیدا کند. در این زمینه ما بسیار عقب هستیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: کشور‌های پیشرفته و کشور‌های غربی در مسئولیت اجتماعی بسیار جلوتر هستند اگر قانونی نخواهد رعایت نشود مردم بی تفاوت نمی‌مانند در کشور ما به دلیل مسائل مختلف و بعضا تشتت‌ها و وعده‌ها و بی عملی‌ها این احساس مسئولیت اجتماعی سیر نزولی پیدا کرده و ما باید اعتماد عمومی را در پشتتوانه شعار‌هایی که می‌دهیم جلب کنیم.

هاشمی گلپایگانی گفت: موضوع امر به معروف و نهی از منکر یک موضوع گسترده است مهمترین موضوع امر به معروف و نهی از منکر عدالت اجتماعی است و جامعه توحیدی و بحث آزادی اجتماعی و معنوی است.

وی با بیان اینکه نباید امر به معروف را در عفاف و حجاب خلاصه کنیم، ادامه داد: حیا یک بعد از اخلاق است عفت در گفتار، عفت در اخلاق و... داریم حتی عفت در مسائل اقتصادی داریم. یک بعد از عفت، عفت در پوشش است که می‌شود حدود پوشش و حجاب.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان عدالت اجتماعی از مهمترین معروفاتی است که باید اجرا شود، تاکید کرد: همانطور که عدالت اجتماعی را در مسائل اقتصادی خلاصه نمی‌کنیم امر به معروف و نهی از منکر خلاصه در عفاف و حجاب نمی‌کنیم، اما در حال حاضر عفاف و حجاب در جامعه ما فوریت پیدا کرده است.

هاشمی گلپایگانی گفت: جامعه باید تنظیم باشد عدالت اجتماعی اصل است در عدالت اجتماعی عدالت فرهنگی و تربیتی از اولویت‌هاست و بعد از آن عدالت اقتصادی مطرح است. اما نباید مدام اول و دوم بگوییم بلکه مجموعه باید سالم باشد.

وی ادامه داد: مجموعه باید سالم باشد جایی که عفاف و حجاب نباشد محیط رشد اقتصادی پیدا نمی‌کند. اگر در کشور‌های دیگر برای محیط‌های آموزشی و کار قوانین سختگیرانه دارند برای این است که می‌خواهند رشد اقتصادی اتفاق بیفتد. در اداره‌ای که از صبح تا شب کارمندان باهم بگو و بخند دارند ساعت مفید کار در اداره نیم ساعت است البته در برخی ادارات هم به صورت جدی کار دنبال می‌شود. اما در برخی ادارات دور هم چای می‌خورند و کار مردم را انجام نمی‌دهند.

وی ادامه داد: در برخی از دانشگاه‌های دنیا که گران هم است اختلاط بین دختر و پسر را جدا کرده اند این جداسازی باعث شده یک و نیم نمره به میانگین معدل کل اضافه شده است آن‌ها به دنبال علم هستند. چرا ما می‌خواهیم ۸۰ سال پیش اروپا را تجربه کنیم همین فرهنگ وارداتی؛ جایگزینی سگ و گربه به جای فرزند در اروپا و آمریکا هم این چنین نیست چرا ما از غرب، غربزده‌تر و گرفتارتر شده ایم این‌ها مسائلی است که اگر به آن نپردازیم مشکلات بیشتر می‌شود باعث بروز تنش اجتماعی می‌شود امروز جامعه ما دو قطبی و ملتهب است و این بدلیل کمبود و خلا قانون است.

هاشمی گلپایگانی گفت: در کشور‌های پیشرفته قانون مانند وحی منزل است. کسی که در اروپا زندگی می‌کند وقتی به ایران می‌آیند راحت‌تر زندگی می‌کند چراکه در آنجا فرهنگ قانون پذیری بیشتر اجرا شده است. ما به دنبال عدالت اجتماعی هستیم. امروز بدحجاب و با حجاب باید از مسئولان و به ویژه مجلس بخواهند که تکلیف را روشن کنید نمی‌شود مردم به جان هم بیفتند و مسئولان صرفا رهنمود دهند رهنمود برای خطبه مسجد و نماز جمعه است. بحث حجاب خلا‌های قانونی جدی دارد و عدم ضمانت اجرایی برای اجرای قانون داریم قانونی که نشود اجرا شود قانون نیست و این کار مجلس شورای اسلامی است.

وی ادامه داد: اگر مباحث عفاف و حجاب وارد مسئله سیاسی شود کاملا لطمه می‌خورد ستاد اعلام می‌کند این مسئله کاملا اجتماعی و اعتقادی است، اما در سال آینده یکی از عرصه‌هایی که سوءاستفاده می‌شود همین موضوع عفاف و حجاب است؛ و باید مجلس قبل از انتخابات فکری برای آن کند.

او افزود: پایه فعالیت ستاد را در حرکت‌ها و قدرت مردمی می‌دانیم. تمام آحاد مردم می‌توانند با یک برنامه به ستاد مراجعه کنند و اعلام کنند که با یک برنامه مشخص در یک منطقه مشخص امر به معروف کنند. نهی از منکر اعتراض است و امر به معروف پیشنهاد است آحاد مردم ممکن است به یک موضوع اعتراض داشته باشند می‌توانند پیشنهاد خود را برای حل آن بدهند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: ۱۸ عرصه در بحث تشکل سازی مشخص شده که همه افراد می‌توانند در آن در بحث تشکل سازی حضور داشته باشند یکی از موضوعات این تشکل سازی موضوع عفاف و حجاب است، اما الان بیشترین درخواست مردم برای تشکل سازی بحث عفاف و حجاب است و مطالبه گری مردم در همین زمینه است ما هم براساس مطالبه مردم بها می‌دهیم.

وی ادامه داد: همه ادارات و سازمان‌ها باید شورای امر به معروف داشته باشند و دو عضو این شورا باید از تشکل‌های مردمی باشد تا ارتباطات مردمی با نهاد‌های دولتی برقرار شود. بسیاری از دستگاه‌ها و نهاد‌ها شورا دارند، اما اصرار ما این است که این شورا نمایشی نباشد برخی از دستگاه‌ها هم از راه اندازی این دستگاه استنکاف دارند و نمی‌خواهند امر به معروف در دستگاه آن‌ها رواج پیدا کند من جمله وزارت گردشگری.

وی تصریح کرد: وزارت گردشگری تور‌هایی را به مناطق گردشگری می‌برند و آنجا را به ابتذال می‌کشند و پاسخگو هم نیستند. دانشگاه آزاد نیز از دستگاه‌هایی است که استنکاف دارد. دانشگاه آزاد بدون زیرساخت افراد را از شهر‌های بزرگ به شهر‌های کوچک برد و در آنجا فرهنگ اشتباه را رواج داد و ابتذال را نهادینه کرد. وزارت ورزش و جوانان و وزارت صمت در اولویت‌های بعدی استنکاف هستند.

او خاطرنشان کرد: وزرات راه و شهرسازی وزرات اقتصاد و بانک مرکزی و بانک‌های تابعه نیز از دستگاه‌هایی هستند که بسیار عالی ورود کرده اند.

هاشمی گلپایگانی گفت: براساس شاخص‌هایی که تعیین شده مشخص شده برای کدام مدیر باید گشت ارشاد مسئولان قرارداده شود و ما اعلام کردیم گشت ارشاد مسئولان از وزرات ارشاد آغاز شود. فیلم دینامیت و گشت ارشاد سنمبل تخریب عاملان به معروف است بزرگترین لطمه را این دو فیلم به آمران به معروف وارد کرده اند.

وی با بیان اینکه ستاد باید از عاملان به معروف حمایت کند ادامه داد: گشت ارشاد مسئولان یعنی مسئول وظیفه خود را در جلوگیری از دو قطبی شدن جامعه اجرا می‌کند یا خیر.

او بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: بحث اقتصادی بسیار مهم است. دلیل ندارد وقتی این همه کودک کار داریم روزی دو تن غذای سگ‌های ولگرد می‌شود. هر بار که به مسئولان اعتراض می‌کنیم می‌گویند این اتفاق در دولت قبل بوده اگر کسی مسئولیت گرفته یعنی به همه مشکلات از دولت‌های قبل آگاه است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: امر به معروف حجاب دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر هاشمی گلپایگانی گفت عدالت اجتماعی دستگاه ها عفاف و حجاب گشت ارشاد تشکل سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۲۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطابق با سیره امام صادق(ع) نهی از منکر باید همراه با محبت باشد

خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه: فردا ۲۵ شوال سالروز شهادت صادق آل محمد (ص) رییس مذهب شیعه جعفری است. امام صادق (علیه السلام) در سال ۱۴۸ قمری به دست عوامل منصور دوانقی مسموم شد و بر اثر آن، به شهادت رسید.

برای تبیین سیره تبلیغی امام صادق (ع) باید مقدماتی در خصوص تبلیغ صحیح بیان کرد. تبلیغ به معنای رساندن پیام به فرد یا افراد است. خداوند در آیه ۵۴ سوره نور می‌فرماید: «قُلْ أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَیْهِ مَا حُمِّلَ وَعَلَیْکُمْ مَا حُمِّلْتُمْ وَإِنْ تُطِیعُوهُ تَهْتَدُوا وَمَا عَلَی الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ»، همچنین در آیه ۱۸ سوره عنکبوت می‌فرماید: «وَإِنْ تُکَذِّبُوا فَقَدْ کَذَّبَ أُمَمٌ مِنْ قَبْلِکُمْ وَمَا عَلَی الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ». در هر دو آیه از «الْبَلَاغُ الْمُبِینُ» استفاده شده و اساساً از شئونات رسالت، تبلیغ و رساندن پیام است و این رساندن اینگونه نیست که حرفی روی هوا زده شود، بلکه مقصود آن است که باید پیام بر دل‌ها اثر کند.

تبلیغ، عناصر و مولفه‌هایی دارد. هرکسی که مشغول کار تبلیغی می‌شود در واقع می‌خواهد پیام مهمی را برساند. از جمله عناصر مهم دیگر تبلیغ، پیام رساننده و در وهله بعد کسی است که پیام را دریافت می‌کند.

همچنین شیوه رساندن پیام و اینکه از چه ابزار و شیوه‌ای برای بیان پیام استفاده می‌شود از اهمیت برخوردار است. در تبلیغ رساندن پیام است که اهمیت دارد؛ پس از مقدماتی که به آن اشاره شد به سیره تبلیغی امام صادق (ع) می‌رسیم که درباره تمامی مؤلفه‌های یاد شده می‌توان نظر امام را جویا شد و پیگیری کرد. طبیعتاً الگو قرار دادن آن حضرت تأثیر بسزایی در امر تبلیغ دین دارد.

عمیق بودن و کوتاه بودن پیام اهمیت به سزایی دارد، امام صادق (ع) این مولفه‌ها را در قالب موضوعاتی نظیر امام شناسی، مبارزه با انحرافات و مبارزه با طاغوت و ظلم و ستم، وحدت و برادری، تاکید بر مواسات و حمایت از نیازمندان و بسیاری از امور مهم دیگر بیان می‌فرماید و همه این پیام‌ها موضوعیت دارند، از سوی دیگر مبارزه با غلات را در دستور کار خود قرار می‌دهد، یعنی کسانی که پیام غلط و دروغ را در جامعه می‌پراکنند، افرادی که در امر محبت به اهل بیت (ع) اهل افراط هستند و آنان را در جایگاه خدایی می‌نشانند.

در شرایط امروز ابزارها متفاوت شده و تبلیغ در قالب‌های مختلف از جمله فضای مجازی نمود یافته و با شکل سنتی خود فاصله فراوانی گرفته است، بنابراین مبلغ باید پیام را در روزگار کنونی به بهترین شکل به مخاطب منتقل کند. مبلغ نباید از ناملایمات خسته شود و باید به حرفی که خود می‌زند باور داشته و به آن عمل کند، باید صبور باشد و با سعه صدر به سوالات پاسخ بگوید. این موارد را در بیانات و سیره امام صادق (ع) می‌توان یافت.

مساله دیگری که در مورد مبلغ اهمیت دارد و در سیره امام صادق (ع) به وضوح نمایان است، عامل بودن به آن چیزی است که مبلغ مردم را به آن دعوت می‌کند، به بیان دیگر عالم عامل بودن؛ لذا امام صادق (ع) می‌فرماید: «کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم» (با غیر زبان‌هایتان مردم را دعوت کنید). این بدان معناست که باید در مقام عمل مردم را دعوت کرد؛ مردم باید مشاهده کنند که مبلغ خود اهل عمل است و به سخنانی که مطرح می‌کند عمل کرده و صرفاً شعار نمی‌دهد. امام صادق (ع) در حدیث دیگری نیز همین مساله را مورد توجه قرار داده و می‌فرماید با عمل خود بدون اینکه سخن بگویید و به صورت خاموش، مردم را به سنت ما اهل بیت دعوت کنید.

«مفضل بن عمر» از شاگردان و اصحاب امام صادق (ع) بود، روزی در خیابان دو نفر را مشاهده کرد بر سر موضوع ارث با یکدیگر دچار اختلاف شده بودند، مفضل این دو را به منزل خود دعوت کرد و پس از حل مشکل آنها و فیصله دادن دعوا با پرداخت ۴۰۰ درهم از جیب خود گفت: این درهم‌ها برای من نیست بلکه از آن امام صادق (ع) است که این مبلغ را نزد من گذاشته است تا با آن مشکلات شیعیان را حل کنم؛ این رویکرد امام در واقع همان اقدام عملی است.

از سوی دیگر مبلغ باید انسان زیرکی باشد و به راحتی دچار فریب نشود. این سیره امام صادق (ع) است، برای مثال در برخورد با ابومسلم، ابوسلمه خلال و بسیاری از موارد دیگر حضرت متوجه شدندکه آنان به دنبال مطامع سیاسی خود هستند و لذا حضرت در زمین این افراد بازی نکردند؛ یک مبلغ نیز باید چنین باشد و با شناخت موقعیت و زمان و مکان سخن بگوید، از سوی دیگر توجه به تبلیغ آشکار و پنهان نیز اهمیت دارد. امام صادق (ع) با توجه به شرایط آن روزگار تبلیغ پنهانی را هم تجربه کردند، همچنین با توجه به موقعیت خاصی که از نزاع میان بنی امیه و عباسیان پیش آمده حوزه علمیه بزرگی را سامان داده و شاگردان متعددی را تربیت کردند؛ همچنین به پرسش‌ها در قالب برگزاری مناظرات پاسخ گفته و با افرادی چون ابن مقفع، سفیان ثوری و … مناطره داشتند.

مطابق با سیره امام صادق (ع) امر به معروف یا نهی از منکر باید همراه با محبت باشد. در دوران زندگی آن امام همام ابوبصیر از یاران نزدیک امام صادق (ع) می‌گفت: مرا همسایه‌ای بود که مرتکب کارهای ناشایست متعدد می‌شد به درخواست خودش حال وی را برای امام بازگو کردم. حضرت فرمود: به او بگو که: «آنچه را که تو بر آن هستی واگذار و من از برای تو بر خدا بهشت را ضامن می‌شوم؛ دَعْ مَا أَنْتَ عَلَیْهِ وَ أَضْمَنَ لَکَ عَلَی اللَّهِ الْجَنَّةَ».

به شقرانی به اعتبار اینکه یکی از اجدادش برده بوده و رسول خدا او را آزاد کرده بود «مولی رسول اللّه» می‌گفتند و این افتخاری برای وی بود. امام با کمال محبت به ایشان فرمود: «کار خوب از هر کسی خوب است، ولی از تو به واسطه انتسابی که با ما داری و تو را وابسته به خاندان رسالت می‌دانند خوب‌تر و زیباتر است. و کار بد از هرکس بد است، ولی از تو به خاطر همین انتساب زشت‌تر و قبیح‌تر است»

نکته دیگر آن است که در امر تبلیغ باید مخاطب شناس باشیم، امام صادق (ع) همواره نسبت به جوانان تاکید داشت و آنان را به کسب معارف دین و دانش اندوزی دعوت می‌کرد. توجه به مخاطبان جوان از جمله مسائلی بود که حضرت به آن توجه داشت؛ همچنین توجه به ظرفیت روحی افراد در انتقال یک پیام، امام صادق (ع) فرمود: کسانی که ایمان کامل‌تری دارند نباید از دیگران بیشتر از ظرفیتشان انتظاری داشته باشند.

اما یکی از مهمترین روش‌ها در سیره تبلیغی امام صادق (ع) آن است که ایشان در لحظات خاص پیام را منتقل می‌کنند؛ برای مثال حضرت در لحظات پایانی عمر مبارک خود، اقوام و نزدیکان را فراخوانده فرمودند: شفاعت ما اهل بیت به کسی نمی‌رسید که نمازش را سبک بشمارد؛ همچنین در باب زمان شناسی می‌توان به بهره‌برداری حضرت از مجلس عزای امام حسین (ع) اشاره داشت، رساندن پیام و بیان مطالب مختلف در ایام حج، بنابراین مکان و زمان اهمیت بسزایی در انتقال پیام دارد. در نهایت باید بر این نکته تأکید کرد که تبلیغ و رساندن پیام عناصری دارد. این عناصر تک تک باید مورد توجه قرار بگیرند تا پیام به درستی منتقل شود، همه این موارد در سیره امام صادق (ع) قابل مشاهده است.

کد خبر 6083774

دیگر خبرها

  • تخریب برخی جاده‌های روستایی ممسنی / لزوم کارهای آبخیزداری در فارس
  • مطابق با سیره امام صادق(ع) نهی از منکر باید همراه با محبت باشد
  • فقر و فقدان قدرت خرید اخلاق اجتماعی را مخدوش می‌کند
  • امام جمعه قم: با اجرای طرح نور انصافاً تغییر ایجاد شده
  • افشاگری کیهان از مخالفت دولت با لایحه حجاب | گیر داستان کجاست؟
  • تشریح ۵ گام ارتقای تعلیم و تربیت اجتماعی
  • افشاگری کیهان درباره مخالفت دولت با لایحه عفاف و حجاب
  • امام جمعه قم: برای امر به معروف و نهی از منکر هم‌افزایی کنید
  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی
  • عادی‌سازی بی‌حجابی؛ شبیخون فرهنگی